Natnatternatst - Chiang Mai en Songkran

Back from the jungle!

En wat een avontuur was dat. Vrijdagochtend werden we opgehaald en met een truck naar het olifantenkamp gebracht. Ik heb dus voor het eerst op een olifant 'gereden' en dat was een aparte ervaring. Eens maar nooit weer. Niet dat het zo vervelend was, maar eigenlijk gewoon behoorlijk toeristisch en niet echt heel bijzonder. Daarna zijn we verder gereden richting de jungle en hebben we in een waterval gezwommen en vervolgens begon de trek.

Alle begin is zwaar en vooral als het 40 graden celsius is. Het eerste half uur viel behoorlijk tegen omdat we moesten klimmen. Daarna had ik mijn ritme een beetje te pakken en ging het als iets beter, maar ik was blij met de eerste pauze na ruim een uur. Even watertje drinken, banaantje eten en bijkomen. Het tweede uur was eigenlijk heel erg leuk en helemaal niet zo zwaar plus we hadden een geweldig uitzicht natuurlijk. Veel libelles, vlinders en andere mooie beestjes en natuurlijk veel groen om ons heen.

Die nacht hebben we overnacht bij de Karen. Onze groep bestond uit 2 Amerikaanse meiden, een Japanse, een Francaise en Danny en ik. Onze gids Tonny is echt een ontzettend gezellige en spontane kerel. Hij heeft die eerste avond groene curry voor ons gemaakt met ingredienten van de markt EN uit de jungle. Daarnaast rijst en geroerbakte groenten. Het was echt ontzettend lekker en bijzonder omdat het heel hard begon te waaien 's avonds en we in een grote hut sliepen met zijn allen. Voor het slapen gaan hebben de kinderen van de Karen nog een voorstelling gegeven en konden we een bijdrage leveren voor schoolspullen als bedankje.

Die eerste nacht heb ik redelijk geslapen. Ik denk in totaal maar een uur of vier maar het viel me mee. De wc's zijn natuurlijk ontzettend primitief hier (gat in de grond en met emmertje water doorspoelen) en douches kennen ze niet echt (wederom emmertjes water). Ik voelde me daarom ook niet al te fris maar we zouden de volgende dag langs een waterval komen dus dat leek me de ideale verfrissing.

Dag twee (we waren nog met zijn vieren plus Tonny, de Amerikaanse meiden hadden maar een tweedaagse trek) werd alleen een stuk zwaarder dan verwacht. In totaal hebben we zeker vijf uur gelopen en die waterval... de weg erheen was geen pretje. Er was namelijk geen weg dus we moesten Tonny maar volgen en proberen ons evenwicht te houden en niet weg te glijden. Dat bleek onbegonnen werk. Ik ben denk ik drie keer twee meter naar beneden gegleden omdat het erg stijl was en er overal bladeren lagen. Ruim een uur lang ploeteren verder was ik dan ook strontchagarijnig. Vergeet die hele *^^$$%#$ waterval maar dacht ik. Uiteindelijk was het dan ook een opluchting eindelijk de waterkant te bereiken, maar goed daarna hadden we nog zeker 2,5 uur te gaan. Eerst een uur naar onze 'lunchspot' bij de 'witte Karen'. Die weg bleek wederom klimmen en ik was zo uitgeput van alle glijpartijen dat ik moeite had me op mijn ademhaling te concentreren. Hoger en hoger en het was het heetste moment van de dag. Op een gegeven moment zag ik even zwart en moest ik even stilstaan. Ik dacht wel weer verder te kunnen maar vijf minuten later kreeg ik geen lucht meer. Hyperventilatie. Het was echt heel vervelend maar ik moest er even doorheen. Uiteindelijk was het nog een klein stukje klimmen en werd de weg daarna beter. Twintig minuten later kwamen we aan bij de witte Karen en stonden er noodles en soep voor ons klaar. Een uur lang konden we bijkomen alvorens we nog een uur verder moesten, dieper de jungle in op weg naar de Chan. Het eerste stukje was wel weer pittug, maar enigzins uitgerust wel te doen. Daarna was het vooral om je heen kijken en genieten. Onderweg kwamen we langs reusachtige bomen, bamboe en bananenbomen. Ook heb ik een slang gezien. Het bleek een baby queen viper te zijn volgens Tonny, want hij was groen en maar veertig centimeter lang. Hij kronkelde heel snel over het pad heen achter Tonny langs en helaas zag de rest hem daardoor niet. Ook hebben we twee wilde zwijnen gezien en vooral nog veel meer rare insekten zoals een witte spinachtige. Bij de Chan aangekomen konden we overnachten naast een waterval, wat een luxe. Iedereen was uitgeput maar zo voldaan door de hele trek. Die avond hebben we met Thaise whiskey geproost op het Thaise Nieuwe Jaar en bananenblad gerookt. Het was erg gezellig en we hebben zelfs gekaart (en ik heb niet verloren! Danny was de shithead :P).

Dag drie was nog een uurtje trekken maar ditmaal heuveltje op, heuveltje af en dat was over het algemeen heel ontspannen. Nog meer mooie uitzichten en daarna werden we opgepikt door een truck om te gaan raften. Op een bamboovlot de Mae Tang af was echt een bijzondere ervaring. Aangezien het Songkran is, werden we zelfs op ons vlot bespettert door mensen -vooral vrolijke kindjes- vanaf de kant. Er waren wat lichte versnellingen in de rivier en verder was het vooral relaxt 'varen'. Na deze tocht hebben we nog even kort gelunched en werden we daarna wederom door de truck opgepikt voor de terugtocht naar Chiang Mai. Dit bleek alleen niet zo makkelijk omdat er erg veel verkeer op de weg was vanwege het nieuwe jaar. Kindjes voorop de brommer bij papa en mama met een gigantische supersoaker en verder vooral veel trucks met achterin hele families met tonnen watter en emmertjes om het water over andere auto's en mensen op straat heen te gooien. Gelukkig zaten we in ene redelijk beschutte truck en konden we vooral toekijken.

In het hotel aangekomen ben ik mezelf eerst een uur in de douche gaan verzuipen. Ik heb geprobeerd mijn huid en vooral mijn voeten schoon te boenen, maar het was een flinke klus. Even een uurtje of 2 gaan liggen en daarna heb ik Danny opgepikt en zijn we richting Nightbazaar gelopen. Onderweg hebben we zoveel mogelijk de 'nattigheid' vermeden. Op de Bazaar zelf viel het ook wel mee en we zijn 's avonds richting het hart van Chiang Mai gelopen om rond de 'gates' Tonny op te zoeken. Die hebben we niet gevonden, wel een goedkoop restaurantje uit de Lonely Planet (bijv. macaronie voor 1 euro=50 baht, biertje voor 40 baht) en Ozzy bars. Daar hebben we eerst een paar biertjes gedronken en een stukje Man U versus Arsenal gekeken om vervolgens in de Rooftopbar te belanden. Reggae en drumnbass knalde uit de speakers en het was er packed met toeristen. Vooral backpackers uit Nederland, Engeland en Frankrijk. Veel met anderen daar gepraat want er hing een gezellig sfeertje. Barbera is daar ook nog even heen gekomen en vervolgens zijn we rond twee uur weggegaan.

Vanmorgen even ontbeten (dit hotel is echt een ramp, in de kamer die ik nu heb stroomt de douche steeds over en de temperatuur fluctueert ook continue, daarnaast is het ontbijt niet echt lekker dus) en een paar baantjes getrokken in het zwembad. Nog weer een uurtje of twee geslapen (korte nacht gehad) en wederom richting rooftop bar om Barbera op te zoeken. Die heb ik uiteindelijk hier in het internetcafe getroffen, maar niet alvorens zeiknat te worden. Het is OORLOG hier. Honderden mensen langs de kant van de weg met emmers, tonnen, waterpistolen, waterslangen, hogedrukspuiten, echt anything. En ze richten gewoon op dertig centimeter afstand, dus als je je oren en ogen niet goed beschermt ben je de sjaak. Dat is ook het enige wat ik er vervelend aan vind. Het is hier snikheet dus verkoeling is welkom en iedereen heeft ontzettend veel lol met het water. Maar Danny had al een lichte oorontsteking te pakken gister en ik wil het liever voorkomen. Het water dat ze gebruiken komt namelijk linea recta uit het kanaal hier of uit de kraan en dat is dus geen gezonde bedoening. Het is wel een heel komisch tafereel want toeristen doen gewoon keihard mee en iedereen loopt er als een verzopen kat bij.

Bon, grote update. Nu tijd voor wat ontspanning in de Rooftop bar. Morgenmiddag vertrekken we per vliegtuig, trein en boot naar Koh Samui waar we woensdagochtend aan zullen komen. Ik ben benieuwd...