Gekkenhuis @ Saim Square, Bangkok

Sa Wat Dee!

Dag 2 van mijn verblijf in Thailand!

De vlucht verliep, op wat lichte turbulentie na, prima. Volgens mij zag ik 's nachts Delhi liggen als een verlichte slang die zich door het landschap onder ons kronkelde. Slapen wilde namelijk niet echt lukken. Het eten was wel prima, glaasje wijn erbij (en verder Chinese thee en water) alleen ik schrok van het ontbijt om 5 uur want dat was bijna hetzelfde: wederom een warme maaltijd.

Gisterochtend stond ik uiteindelijk, iet wat bleary eyed, om 06:45 op Thaise bodem en werd ik naar het Bangkok Palace hotel gebracht. Daar duurde het nog even voor ik mijn spullen kwijt kon, dus ik heb een beetje staan sputteren waardoor ik uiteindelijk na anderhalf uur (10:00) mijn kamer in zou kunnen en mijn tas even bij de concierge kon dumpen. Erg fijn want ik had ontzettende dorst en wilde uitdroging op mijn eerste dag hier voorkomen.

In eerste instantie liep ik tegen een marktje aan bij het Makkasan treinstation in de buurt. Het was erg druk en ik voelde me heel erg ongemakkelijk met mijn ontzettend blanke velletje en niet Thaise klederdracht. Omhoog springende vissen en stukken beest werden ook vrolijk ten toon gesteld, dus ik ben maar weer teruggelopen. Aan de andere kant van het hotel vond ik een 7/11, voor de niet-kenners: een mini supermarkt. Meteen drie flessen water en witte thee-drank ingeslagen en toen terug naar het hotel voor de check-in.

Hotelkamer ziet er erg goed uit. Relaxte badkamer met bad en douche, een supersized 2persoonsbed, een redelijk stille goedwerkende airco: kortom ik ben blij :)

Na een korte douche ben ik met mijn Lonely Planet klaar gaan zitten en heb ik Barbera gebeld (http://babseflaps.arountheglobe.nl ). Half een met haar afgesproken op Khao San Road (de backpackers spot) voor het D&D Inn. Met de taxichauffeur een dealtje gesloten voor 100 baht (iets teveel, maar ach) en zo waar, ik kwam op tijd. We zijn vervolgens naar een klein straatje gelopen aan het einde van de straat waar allemaal veggie restaurants zitten. Babs ging voor de kokos-galang-soep met een bananenshake en ik nam de wortel-koriandersoep met chai (thee gemaakt met melk ipv water). Nog een bakje jasmijn rijst erbij en we waren helemaal happy. Vervolgens aan de praat geraakt met een Nederlandse backpacker (naam ben ik kwijt), die mooie verhalen had over zijn reizen door Pakistan en India en in een guesthouse voor 130 baht per nacht zit (2,5 euro).

Vervolgens hebben we nog een watermeloenshake geprobeerd en waren we 330 baht voor alles kwijt. (6,5 euro met zijn twee) Ik heb meteen een paar slippers op Khoa San gekocht en we waren zo lui dat we daarna nog de Starbucks binnen zijn gegaan voor ijsthee en ijskoffie.

Babs heeft op haar reis al veel mensen ontmoet en is nu aan een groepje Finnen blijven plakken. Die zijn we maar op gaan zoeken en daarna heb ik afscheid genomen om mijn hotel weer op te zoeken. In de taxi (ditmaal gewoon met meter) viel ik bijna in slaap door de hitte buiten en de airco in de taxi. Door de drukte op de weg duurde het ook echt nog bijna een half uur voordat ik er eindelijk was.

Op de hotelkamer nogmaals gedouched en mijn bikini aangetrokken om het zwembad uit te proberen. Op de derde verdieping zit het buitenbad en ik heb een aantal baantjes getrokken alvorens me terug te trekken in mijn hotelkamer. Hoe moe ik werkelijk was na meer dan 36 uur wakker te zijn ontdekte ik toen pas. Ik had met Babs afgesproken misschien 's avonds nog even te gaan hangen en een wekker een uur later gezet. Versuft werd ik pas om half een wakker en bedacht me dat ik nog geen avond eten had gehad. Voor 200 baht kon ik een veggie pizza met 2 cola laten bezorgen op mijn hotelkamer maar zelfs daar was ik te moe voor. Ben maar weer in slaap gesukkeld en 8 uur ging de wekker.

Vandaag had ik het plan vroeg op te staan en naar het grote paleis te gaan. Ik wilde dan eerst een paar baantjes trekken, ontbijten (absurd uitgebreid, ik heb nog nooit zoveel bij elkaar gezien... het Kurhaus komt als enige in de buurt), per taxi naar het paleis. Vanaf het paleis met de boot naar een BTS halte, vanaf daar met de BTS (skytrain) naar Siam Square en shoppen bij het MBK met Babs en een andere Utrechtse reisgenoot van haar. Ik heb me nog een uurtje omgedraaid en vervolgens alles gedaan, behalve het zwemmen en het paleis, want dat bleek dicht vanwege een ere ceremonie. Om 1 uur ging het pas open voor toeristen. Ik probeer het morgenochtend gewoon nog een keer, want het is vandaag open tot half vier en ik wil ook graag de rest van de stad zien. Ik stond daar een beetje verloren bij het paleis en ja hoor de tuktuk chauffeurs hadden allerhande tips over wat te doen. Ik heb zelf nog 15 baht weggegooid aan de tuktuktrip naar de dichtsbijzijnde pier, maar daar kon ik alleen een lokale longtailtrip maken. Toen ben ik vastberaden gaan lopen en bij de Memorial Bridge alsnog de gewenste boot gepakt, een lijndienst met verteller. Beetje gefilmd en vanaf de laatste stop de skytrain gepakt. Het was een beetje om, maar ik wilde juist graag een beetje toeren en via boot en de trein wat meer zien. Nu zit ik in een achterafgelegen internetcafe, waar ik voor 1.5 baht per minuut kan internetten: geen slechte deal.

Anyway, ik hou er ook maar even mee op. Het wordt tijd voor mijn hook-up en een shopping-spree door het MBK een Siam Square. Zo eerst een verse papaya op straat scoren en gedroogde zeewier bij de 7/11. Ik zal proberen iedere 2,3 dagen te updaten. Morgen vertrek ik 's avonds per nachttrein naar Chiang Mai en kom daar donderdag ochtend aan in het Lanna Palace hotel. Van een collega heb ik al wat tips gekregen over de stad en vrijdag vertrek ik voor mijn jungletrek van drie dagen. Als ik terugkom is het Songkran (Thais Nieuw Jaar) en ik zal de ervaring vast willen delen...

Lieve allemaal, dikke knuffel en kus vanuit een broerig Bangkok (het is hier rond de 40 graden celsius). Thanx voor de lieve smsjes en mailtjes en krabbels!

In het gastenboek ben je ook vrij wat achter te laten. Zou ik leuk vinden!

Lah gorn,

x Elize.

p.s. Beeldmateriaal gaat denk ik niet lukken, dus dat komt achteraf een x. Ik zal vanuit Chaing Mai eens kijken wat de mogelijkheden zijn.